"I played with the camera’s political ambivalence: between its position as a tool that protects publicspace as ‘watched space’, or as a sign of watched space."
Some activists based in Liverpool remark that the cameras are symbols of hygienic space, in which “unwanteds” are targeted and removed; or as marketing signs to businesses and consumers that the city is now watched and thus safer. While I may agree with these ideas, the debates around them run parallel to my own questions and desires. I was more concerned with the size of the system and how the presence of so many cameras turned the city into a movie set with 242 cameramen.
Este blog começou como um caderno de notas da Dissertação de Mestrado "Composição para Circuito de Vídeo-Vigilância" (2007-2009) e continuou como um espaço onde publiquei referências, links e notas para os trabalhos em andamento até 2015.
Paola Barreto é realizadora, pesquisadora e professora, formada em Cinema pela UFF e Mestre em Tecnologia e Estéticas pela ECO/UFRJ. Cineasta premiada no Brasil, Alemanha e Argentina, exibiu seus curtas em festivais e mostras em diversos países, como Japão, Espanha, Canadá e Holanda. Nos últimos anos tem concentrado sua atuação na criação de projeções e vídeos que investem na relação entre corpo, espaço e imagem. Atualmente é Doutoranda em Artes Visuais na EBA/UFRJ e como bolsista do programa de Doutorado Sanduíche no Exterior da CAPES passou um ano na Universidade de Arte de Berlin na Alemanha.
4 comments:
Data Protection Act 1998 (a British act)
Some activists based in
Liverpool remark that the cameras are symbols of hygienic space, in which “unwanteds”
are targeted and removed; or as marketing signs to businesses and consumers that the
city is now watched and thus safer. While I may agree with these ideas, the debates
around them run parallel to my own questions and desires. I was more concerned with
the size of the system and how the presence of so many cameras turned the city into a
movie set with 242 cameramen.
I wanted to treat the system as a filmcrew making cinema.
“I like to compare them to gargoyles,” Magid says. “They are visual Band-Aids that emptily represent safety.”
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